VivaPia

söndag, februari 19, 2006

Stick-helg... och nastan lycklig!

Jag har haft en riktig stick-helg! Igår gick jag till mitt stickkafé, Knit New York där jag satt och stickade på min UltraFemme, som nu har fått ett längre stycke upptill och man kan till och med se urringningen!

Eftersom jag känner att jag börjar bli färdig så kliar mina fingrar efer något nytt att börja sticka på. På Knit NY köpte jag en kalender som visar ett stickmönster per dag! Titta här! De har även med slätstickning i boken. Jag har bläddrat i deras visningsex varje gång jag varit inne, och idag såg man äntligen en skymt av solen, så mitt goda humör gjorde att jag slog till!

Jag vet redan vad jag ska göra som nybörjar-projekt från min mönsterbok! Jag längtar ju hem till min och M's balkong, som så fort jag kommer hem och vårsolen visar sig ska förvandlas till en liten grön oas! Jag har aldrig någonsin bott på ett ställe med balkong, så detta kommer bli min första vår med balkong! I min hjärna symboliserar vår balkong allt som jag saknar här i New York. Den ligger i sydläge så man kommer kunna se solen, till skillnad från här i NY där alla hus skymmer! En annan sak som kommer att finnas där är GRÖNSKA, rykande gott, svenskt kaffe och inte minst: M!! I min balkong-längtan har jag kommit på att man faktiskt kan behöva lite textilier för att göra det hemtrevligt och mer ombonat (det är ju, trots den idyll jag målat upp, bara en cement-balkong). Så, mitt första projekt är att sticka 2 enkla fyrkanter som ska bli ovansidan till två stolsitsar. Garnerna till dessa har jag köpt idag, på Purl, en garnbutik i Soho.

Jag har redan börjat sticka "Woven Lattice Pattern" med det brunröda garnet. Det låter lite häftigt att säga att man köpt garnet i Soho, men det är Rowans SummerTweed, vilket underlättar fortsatt garninköp inför den matchande balkongpläd jag kanske tar itu med någon gång i framtiden. Jag ser framför mig en lapptäcks-filt där alla rutor är i olika mönster och i kanske fyra, fem alternerande färger.

I samma affär hittade jag ett jätteroligt garn att sticka strumpor med. Garnet är randat för att man ska kunna sticka randiga strumpor med det. Varannan rad blir grön och varannan blir vit, och så skiftar det ibland såklart. Jag kan ju inte sticka strumpor ännu, men det här garnet (som var färgat särskilt för Purl, och därmed belastar souvernir-kontot och inte garn-kontot) är ju en fantastisk anledning till att lära sig sticka strumpor.