VivaPia

lördag, februari 25, 2006

Dålig dag, till och med musen har stuckit!

Husmusen, Stuart Little, Råttjäveln -kärt barn har många namn - hat inte synts till sen jag kom hem i fredags. Jag hoppas att det betyder att jag har ett singelhushåll igen.

Jag har varit på garnaffärs-turné uppe i Upper East Side. Knitting 321 stod först på tur. Förutsägbart urval av garn, tråkiga tanter som satt och stickade och bara småbarnskläder och syntetiska flerfärgshalsdukar uppstickat. Om man förflyttar sig lite närmare Central Park hamnar man i de rika tanternas garnaffär istället, String. Här kan man köpa fina garner och i butiken finns många stiliga plagg och filtar/kuddar uppstickade. Man kan också köpa boken Luxury Knitting vars beskrivning börjar med:
The owner of New York City's premier knitting boutique--String--takes knitters on a tour of the world where superior fibers are found and woven into luxury yarns. The softest cashmeres, sensuous silks, fine merino wools...Knitters are inevitably drawn to the look and feel of gold-standard yarns found in a Gucci sweater or a Zegna suit.
Trevligt, men jag kände mig inte riktigt hemma där. Så, färden fortsatte till Wool Gathering. Mycket tjusigt inrett med garnhyllor i trä upp till taket, och en stege för att nå garnen längst upp. Tyvärr verkade det som om alla tre som besökte affären mitt på denna lördag bara hade kommit dit som av en slump, och visst är det mycket trevligare om en affär har återkommande kunder som affärsinnehavaren verkar ha en personlig relation med? Det är ju ett kvalitetstecken! Här verkade affärsinnhavaren snarare lite sur över att hon inte visste vad "steeks" (som används för Argyle-västen) var. Inte verkade hon gladare över att jag charmigt svarade att jag inte heller var riktigt säker, men att jag säkert skulle lära mig. Surt, sa räven. OK, sista stoppet var The Lion & The Lamb som såg helt ocharmig ut utifrån och främre halvan av butiken innehöll bara broderigarner. Den bakre halvan hade lite utplockade hyllor med garn... Ett litet plus för roliga knappar, stickmarkörer och stick-hållare. Men näe, upper east side är inte garnälskarens Mecca, om man inte är ute efter någonting lyxigt, då kanske man kan besöka String.


Så till min stickning. Mitt första seriösa försök till att ändra i ett mönster har lett till en katastrof! UltraFemme är ett totalt misslyckande. Jag blir så nedstämd att jag funderar på att sluta sticka, ta tillbaka min anmälan till Argyle vest-along och bränna allt garn jag har. Vart gick det fel? Finns det någon räddning? Vågar jag visa en bild på mitt misslyckande eller kommer ni skratta elakt då? Jag tar chansen. Så här ser den alltså ut, oformlig och för stor! Jag har en underklänning på mig, och det är ju inte tänkt att jag ska behöva ha en sån på mig!


Så, jag har två olika förslag;

1) antingen så syr jag helt enkelt ihop de två sidorna på "urringningen", enligt bilden till vänster

eller,


2) så skapar jag en V-ringning genom att lägga sidorna omlott.

Jag har satt till ett skärp bara för att ge en bild av hur det kan se ut, men tyvärr så hittade jag inte något mer passande i min resväska. Vad säger ni? Ni ser ju själva att jag behöver tips, stöd och råd för att kunna

4 Comments:

At 9:44 fm, Blogger grodan said...

Det är lite svårt att se, men jag tycker nog att omlott-stuket blir jättebra.

 
At 4:41 em, Anonymous Anonym said...

Omlottvarianten var väldigt fin men jag föreslår att du innan du gör något radikalt försöker att tvätta tröjan och lägga den plant att torka. Då blir den lättare att hantera och det plagg du ser då är mera den riktiga. Stickat har en tendens att "krulla" ihop sig och bli konstigt i formen till dess att man tvättat och format det. Lycka till.
// Johanna
http://jdw.blog-city.com

 
At 11:31 em, Blogger Välklädd said...

Toppen! Det ska jag göra! Alltså: först tvättning och sen eventuellt V-ringat. Tack så mycket för hjälpen, båda två!

 
At 10:22 fm, Anonymous Anonym said...

Vad blev det???

 

Skicka en kommentar

<< Home